“Последният ден на един осъден на смърт” от Виктор Юго

Здравейте, мили четящи хора!

You can check my English revie here – https://www.goodreads.com/review/show/5462032603

“Последният ден на един осъден на смърт” от Виктор Юго е последната книга, която ми правеше компания. Благодаря на издателство Нике за копието. В книгата се повдига интересната тема за смъртното наказание. В България то е премахнато през 10 декември 1998 г., като мораториум върху смъртните присъди е имало от 1990 г. Да си призная честно, аз живеех в един розов балон, мислейки си, че в днешно време такова нещо като смъртно наказание вече не съществува в повечето страни. Действително, към 2019 г. 142 страни са го премахнали, но други като САЩ, Китай, Ирак, Иран и Беларус, все още извършват такива.

Книгата е написана доста отдавна, а главния герой в нея го очаква гилотината. Следим времето, което той прекарва в затвора, чакайки да видим кой ден ще му е последният. Интересното е, че самото престъпление не е добре описано. Четем какво му се е случило в съда и после в килията, като накрая вървим с него към гилотината. Едно клаустрофобично чувство ме държеше през цялото време и някак усещах, че не мога да намеря покой. Сцената с детето беше тежка, четена от гледната точка на родител. Макар и кратка, творбата те кара доста да се замислиш по темата и е все още смущаващо аткуална.

Книгата започва с предговор, който ни подготвя за това, което ни чака в самата история. Има доста любопитни факти и размисли, които си заслужаваха четенето. Накрая ни очаква един разказ, който е вдъхновен от истински случай и чието действие ми беше доста интересно. Няма как да не вземеш някакво отношение по темата след като прочетеш книгата. Аз лично съм против смъртното наказание, но смятам, че тежките престъпления трябва да имат тежки последствия за извършителите. Друг е въпроса доколко те могат да бъдат изпълнени в дадена страна. Не очаквах книгата да ме развълнува толкова, а самият край на “Последният ден на един осъден на смърт” e някак си отворен. Знаеш какво ще се случи и въпреки това се надяваш да не се случи. Чели ли сте книгата? Какво Ви е мнението по темата?

Leave a comment